O όρος Ashtanga yoga είναι μια γενική έννοια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για όλα τα είδη της κλασικής γιόγκα που συμφωνούν με την παραδοσιακή τεχνική, όπως αυτή δόθηκε από τον Patanjali φορμαρισμένη και κωδικοποιημένη στο κείμενό του Yoga Sutras. O Patanjali είναι ο πατέρας της γιόγκα. Χάρις σε αυτόν η τέχνη της γιόγκα πήρε μορφή και συντάχθηκε σε φόρμα.
Το δυνατό όραμα του συγγραφέα επέτρεψε τη γέννηση αυτού του κειμένου που με λογική και ακρίβεια περιγράφει το σώμα, το εγώ, την αναπνοή, τη συνείδηση και τους τρόπους εξάσκησής τους.
H γιόγκα είναι η επιστήμη απελευθέρωσης της ψυχής, οδηγώντας τη συνείδηση, το σώμα και το νου σε μία κατάσταση πληρότητας.
Τα γιόγκα σούτρας του Pathanjali συνθέτονται από 196 «φόρμες» χωρισμένες σε 4 κεφάλαια.
Το σύγγραμμα είναι σαν ένα κολιέ (μάλα) του οποίου οι χάντρες είναι οι φόρμες.
Μερικές φορές είναι δύσκολο να κατανοήσουμε άμεσα τη φιλοσοφική τους μορφή, χρειαζόμαστε την εμπειρία της πρακτικής για να βαδίσουμε στο πνεύμα τους και να τις προσεγγίσουμε με συνείδηση.
Για τον Patanjali, η γιόγκα περιγράφεται από το φιλοσοφικό σημείο παρατήρησης(darshana) και η ματια του δημιουργει 8 διαφορετικες γωνιες (ashta=8, anga= γωνιες).
H πρακτική της Ashtanga Vinyasa Yoga είναι ένα αρχαίο σύστημα γιόγκα που αναφέρεται από τον Σοφό Vamana στο σύγγραμμα του Yoga Kοrunta και "κοιτα" μεσα απο αυτες τις 8 γωνιες. Το έγγραφο αυτό παραχωρήθηκε στον ShriT. Krishamacharya στις αρχές του 1900 από τον Δάσκαλό του RamaMohanBr. και μετέπειτα πέρασε στον Pattabhi Jois στη διάρκεια της μαθητείας του με τον Krishamacharya που ξεκίνησε το 1927.


Tα στοιχεία που χαρακτηρίζουν κυρίως την πρακτική κατά τον Pattbhi Jois είναι:
•    η Vinyasa, δηλαδή το σύστημα κίνησης σε συγχρονισμό με την αναπνοή.
Για κάθε κίνηση υπάρχει μία αναπνοή. Π.χ. στο Suryanamaskar υπάρχουν 9 Vinyasas. Έτσι, όλες οι άσανες (θέσεις) αντι-στοιχουν σε συγκεκριμένο αριθμό αναπνοών και κινήσεων (vinyasas). O σκοπός της Vinyasa είναι να δυναμώσει την «εσωτερική φωτιά» διευκολύνοντας τη διαδικασία της κάθαρσης σε όλα τα επίπεδα (αίμα, αρθρώσεις, συναίσθημα, σκέψεις). Η θερμοκρασία που ανεβαίνει στο αίμα βοηθα στο να απομακρυνθει κάθε νοητικο "δηλητήριο",φυσικη αρρώστια και τοξίνη μέσω του ιδρώτα. Ο ιδρώτας είναι βασικό παράγωγο της Vinyasa γιατί μέσω αυτού επιτυγχάνεται η κάθαρση του «Σώματος».
Aφού καθαρίσουμε το Σώμα, μπορούμε να προχωρήσουμε στο νευρικό σύστημα και στα αισθητήρια όργανα που είναι πύλες απώλειας ενέργειας. Καθώς στρέφονται με τη λειτουργία τους συνεχώς προς τα «έξω» το Σώμα ενδίδει στην τεμπελιά και την α-συνειδησία. Όλα αυτά, όμως, με αποφασιστικότητα και σταθερή πρακτική μπορούν να ελεγχθούν. Η Vinyasa δημιουργεί τη βάση για να επιτευχθεί ο έλεγχος των "απωλειων".
•    η Tristhana, δηλαδή τα τρία σημεία προσοχής την ώρα της δράσης (οποιασδήποτε δράσης): τη στάση (άσανα), το σύστημα αναπνοής (vinyasa) και την εστίαση του βλέμματος (dristhi), που αντιστοιχούν ανάλογα στα 3 επίπεδα κάθαρσης, το Σώμα, το νευρικό σύστημα και το μυαλό. Πάντα ασκούνται σε σχέση το ένα με το άλλο.
Ένα σημαντικό στοιχείο της ασκησης είναι τα ενεργειακά κλειδώματα (mula και uddiyana bandha), που «σφραγίζουν» την ενέργεια, δίνουν δύναμη, αίσθηση έλλειψης του βάρους και υγεία στο σώμα, βοηθούν να μένει η φωτιά δυνατή για να εκδηλώσουν οι άσανες το θεραπευτικό τους στοιχείο.

 

Τα 6 δηλητήρια
Ένα ζωτικό στοιχείο της εσωτερικής κάθαρσης στο οποιο ο Pattabhi Jois αναφερεται, είναι αυτό που συνδέει τα 6 δηλητήρια που περιτριγυρίζουν την πνευματική καρδιά του ανθρώπου.
Τα 6 δηλητήρια που σκεπάζουν το φως της καρδιάς είναι ο πόθος, ο θυμός, η παραίσθηση, η απληστία, η ζήλια και η τεμπελιά. Όταν η πρακτική διατηρείται με αφοσίωση και επιμέλεια για μακρά χρονική περίοδο η «θερμοκρασία» που γεννιέται από αυτή καίει τα δηλητήρια και το Φως της εσωτειρκής μας φύσης εκπέμπει.
Η Ashtanga Vinyasa Yoga γεννήθηκε κάτω από την επίβλεψη του Sri Pattabhi Jois (http://kpjayi.org/) και διδάσκεται ακόμη και σήμερα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στο Mysore στη Νότια Ινδία.
Η Αshtanga Vinyasa Yoga επιτρέπει:
•    το σωστό σχηματισμό του σώματος και την εναρμόνιση της κυκλοφορίας του αίματος που ρευστοποιείται καθώς η θερμοκρασία του σώματος ανεβαίνει,
•    την ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος,
•    την τόνωση του καρδιακού παλμού χάρις στην εφίδρωση, την αποβολή τοξινών και τον καθαρισμό του σώματος σε βάθος,
•    την ενίσχυση της νοητικής συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια καθώς και μετά την πρακτική,
•    την επίγνωση του ρυθμού της αναπνοής (το 70% της ενέργειας που λαμβάνουμε κάθε μέρα προέρχεται από την αναπνοή και όχι από το φαγητό!),
•    τη χαλάρωση, τη βαθειά νοητική διεργασία και την αυτοπεποίθηση (τη θετική πίστη στις δυνάμεις μας)